شهرماشين
بررسي انواع خودروهاي داخلي


امروزه شركت سايپا بعد از توليد پرايد توانسته است محصولات ديگري را نيز به عرصه توليد و فروش برساند. از اين رو توليد پرايد توسط اين شركت كم كم به نقطه پايان و توقف رسيده است. سايپا بعد از توليد و فروش بالاي پرايد، تمركز خود را بر روي توليد خودروهاي جديد مانند تيبا، ساينا، كوئيك و ... گذاشته است.

گفتني است كه در توليد بيشتر اين خودروها مخصوصا در تيبا در اصل از همان فناوري توليد پرايد استفاده مي‌شود و مقداري اين فناوري در اين توليد اين خودروها در طول سالهاي اخير پيشرفته‌تر شده است. در اين مقاله مي‌خواهيم به مقايسه دو خوردوي پرطرفدار شركت سايپا، پرايد و تيبا بپردازيم.

اكنون كه خبر توقف توليد پرايد به مرحله اجرا رسيده است، تيبا، توليد ملي سايپا، به نظر مي‌رسد جايگزين مناسبي براي پرايد باشد. تيبا در طي اين سالها هم از نظر كيفيتي و هم از نظر قيمتي توانسته است طرفداران زيادي را به خود جذب كند. با توجه به قيمت بالاي خانواده پژو و سمند و توقف توليد پرايد، تيبا و ساير توليدات شركت سايپا، خريدي مقرون به صرفه در ميان خودروهاي صفر كيلومتر موجود در بازار فروش خودرو هستند.

 

در هنگام خريد خودروهاي ارزان، خودروهاي چيني در ابتدا انتخاب‌هايي هستند كه امكان دارد به ذهن هر متقاضي خطور كند.

با وجود اين بهتر است خريد mvm110 را فراموش كنيد. به فكر خريد خودروهاي داخلي با كيفيت‌تر و ارزان‌تر مانند پرايد و تيبا باشيد، به اين دليل كه اين دو خودرو نيز در مقايسه با ساير خودروها داراي قيمت پايين‌تري هستند، به شكلي كه اين دو خوردرو را جزو ارزان ترين خودروها شناخته مي‌شوند.

چنانچه يكي از اين دو خودرو را انتخاب كنيم فقط سه تا پنج ميليون تومان اختلاف قيمت دارند. اما سؤال اينجاست از لحاظ فني اين دو خودرو چطور هستند؟ پرايد مدت زيادي در بازار بوده است و خيلي تكراري شده است. به همين دليل است كه يك سري از افراد به دنبال اولين خودرو ايراني سايپا بعد پرايد مي روند.

تفاوت ظاهري دو خودروي پرايد و تيبا


در حالي كه گفته مي‌شود در طراحي تيبا، شاسي پرايد و خانواده X100 به كار برده شده است، اما خودروي تيبا از نظر ظاهر شكل مدرن‌تري دارد. افرادي كه پشت فرمان اين خودرو قرار گرفته‌اند، اظهار دارند كه داشتن خودروي تيبا، به همان اندازه سواري گرفتن از پرايد ارزان و مقرون به صرفه است.

هر دو خودرو ميزان مصرف سوخت كمي دارند. براي حفاظت و سرويس صاحب خودرو خيلي به دردسر نمي‌افتد. گفتني است كه برخي قطعات و لوازم يدكي پرايد با برخي قطعات و لوازم تيبا به صورت اشتراكي است، ولي در زمان گزينش و خريداري يكي از اين خودروها بايد سختگيري و دقت بيشتري كرد. به هر حال بايد اين را در نظر گرفت كه از هر دو اين خودروها نمي توان در رانندگي خارج شهر خيلي خيلي استفاده كرد.

چه تفاوتي ميان پرايد و تيبا از نظر ميزان ايجاد ايمني وجود دارد؟


خودروي تيبا از جنبه ايمني و شرايط مناسب و استاندارد يك سري امكانات مهمي دارد كه موجب مي‌شود در مقايسه با پرايد از نظر ايمني شرايط بهتري داشته باشد. اين گونه كه كارشناسان نظر داده‌اند، دو خودروي پرايد و تيبا از نظر ايمني تا حدودي متفاوت هستند. 2 مورد از اصلي ترين تفاوت هايشان در ايمني خودرو به اين شرح است كه يكي از آن ها از نظر برخورد با عابر پياده است. طراحي خودروي پرايد به شكلي است كه در زمان برخورد با عابر پياده، فرد به زير خودرو كشيده مي‌شود، در حالي كه فرد بايد بر كاپوت پرت بشود.

نكته دوم آزمايش ضربه از كنار است كه نمي‌توان بيشتر از اين چيزي كه در پرايد تدبير شده آن را افزايش داد، ولي در خودروي تيبا مي‌توان اين شرايط را فراهم كرد. در هرحال باز هم بايد به اين نكته اشاره كرد كه تغييرات و ظرافت هاي پرايد و تيبا ناچيز است، اما همين مقدار كم سبب مي شود تا تيبا بتواند در حيطه استانداردهاي 85 گانه موفق‌تر عمل كند.

استانداردهاي ايمني در خودرو تيبا و پرايد


علاوه بر اين كارشناسان اظهار دارند كه خودروهاي ايراني از جنبه ايمن بودن و ميزان كيفيت حتما مورد بررسي وكاوش واقع مي‌شوند. شركت isqi ستاره كيفي به ماشين‌ها مي ‌دهد ولي در ارتباط با ايمن بودن خوردو، آن را يورو انكپ به خوردوها اعطا مي‌كند. در كشور ايران خودروهاي مونتاژي وجود دارند كه داراي سه ستاره ايمني هستند و مطابق شرايط در سال رتبه‌بندي آن‌ها مورد تغيير قرار مي‌گيرد.

مثلا خودرويي كه سالهاي پيش به ايران وارد شده است در آن دوره زماني ۳ ستاره ايمني داشته، اما چنانچه همان خودرو مونتاژ شده را در زمان حاضر از نظر ايمني مورد ازمايش قرار بدهند، امكان دارد ستاره ايمني كمتري بگيرد، به اين دليل مشكل امنيت خودروها روزانه پيشرفته ‌تر مي‌ شود. در زمان حال كف استانداردي امنيت خوردو مورد نظر است كه خودروهايي مانند پرايد، تيبا و پژو ۴۰۵ نمي‌توانند آن را اجرا كنند.

 

مقايسه قدرت موتور در دو خودرو پرايد و تيبا


در مقايسه قدرت موتور در دو خودروي تيبا و پرايد گفتني است كه موتور تيبا داراي قدرت بيشتر مي‌باشد. به ويژه اينكه پرايد پس از افزوده شدن وزن، هنوز با موتور 1300 سي سي به عرصه آمده است كه ايجاد سبب شتاب كمتري به نسبت تيبا مي‌شود.

تيبا داراي موتوري با حجم 1500 سي سي است كه اين امر سبب شده اين خودرو از قدرت و شتاب بيشتري برخوردار باشد. از اين جنبه تيبا داراي برتري بيشتري در مقايسه با پرايد است.، به اين دليل كه در پرايد حتي با عدم تغيير در موتور، وزن ماشين بالا است كه سبب كند شدن قدرت شتاب آن مي‌شود. قدرت موتور خودروي تيبا داراي توان توليد نيرويي به اندازه 87 اسب بخار براي 5300 دور در دقيقه و گشتاور 128 نيوتن متري براي چهار هزار دور در هر دقيقه است.

با اين حال اين را در نظر داشته باشيد كه تيبا در ارتباط با كيفيت روغن موتور خيلي حساس است. حتما بايد در انتخاب روغن با كيفيت دقت بالايي داشته باشيد. چنانچه براي خودروي تيبا از يك روغن موتور معمولي به كار مي‌بريد تقريبا بعد از دو هزار كيلومتر رانندگي، زماني كه خودرو را استارت بزنيد و روشن كنيد، صداي غيرعادي از موتور به گوش مي‌رسد كه بعد از گرم شدن ماشين هم قطع نمي‌شود. حداكثر سرعت نيز در اين خودرو 200 كيلومتر بر ساعت است.

موتور پرايد همانند تيبا چهار سيلندر دارد كه به شكل خطي واقع شده اند. موتور خوردو پرايد با حجم 1300 ليتر قادر است قدرتي حدود 71 اسب بخار براي 5250 در هر دقيقه و گشتاوري 108 نيوتني براي چهار هزار دور ايجاد كند؛ بنابراين در اين مقايسه خودروي تيبا از نظر حجم موتور، قدرت، اسب بخار و دورهاي موتور از پرايد در مقام بالاتر قرار دارد.

خودرو پرايد مثل تيبا يك گيربكس پنج دنده دستي دارد. حداكثر شتاب در پرايد 170 كيلومتر بر ساعت است . با پرايد شما به 14 تا 15 ثانيه زمان احتياج داريد كه از حالت سكون به سرعت صد كيلومتر بر ساعت نزديك شويد، پس از لحاظ سرعت و شتاب نيز تيبا با داشتن سرعت 200 كيلومتري و زمان 12 تا 13 ثانيه اي نسبت به پرايد در اولويت است.

مصرف سوخت در دو خودرو پرايد و تيبا چگونه است؟


باك بنزين موجود در پرايد داراي ظرفيت 40 ليتر بنزين است كه به اندازه هر صد كيلومتر رانندگي كردن هفت ليتر بنزين از آن كم مي‌شود. در حقيقت خودروي پرايد در داخل شهر، به ميزان 9.5 ليتر بنزين مي سوزاند كه اين عدد در اتوبان ها به 5.3 ليتر مي‌رسد.

باك بنزين تيبا داراي ظرفيت 40 ليتر است. ميزان به كاربردن سوخت در شهر آن به 5.6 ليتر به اندازه هر صد كيلومتر كه رانندگي مي‌كند، مي‌رسد و مصرف سوخت تركيبي آن هم 6.95 ليتر است.

سيستم فرمان دو خودروي پرايد و تيبا چگونه است؟


فرمان خودروي تيبا يك سيستم هيدروليك دارد كه داراي توانايي كنترل ارتفاع مي‌باشد. سيستم ترمز خودروي تيبا، از روغن استفاده مي‌كند و داراي بوستر خلايي است. نوع و ديسك و كاليبر ترمز تيبا در جلو ديسكي و در عقب به صورت كاسه اي واقع شده است.

فرمان خودروي پرايد نيز مانند تيبا سيستمي هيدروليك دارد كه داراي توانايي كنترل ارتفاع است. سيستم و كاربرد ترمز پرايد نيز روغني با بوستر خلايي است و شكل ديسك و كاليبر ترمز آن در جلو ديسكي و در عقب به صورت كاسه اي قرار دارد.

مقايسه آپشن هاي دو خودروي پرايد و تيبا


پرايد همانند تيبا از داراي سيستم تهويه مناسب است. سيستم پخش موزيك در پرايد هم براي سي دي و هم USB مناسب است كه داراي توانايي به اجرا درآوردن فايل هاي MP3 است. در قسمت جلو و عقب پرايد به قابليت مه شكن تچهيز شده است.

يكي از آپشن‌هاي متفاوت تيبا و پرايد در سيستم تهويه متناسب است. سيستم پخش تيبا قابليت اين را دارد كه فايل هاي MP3 از روي USB يا سي دي اجرا كند. تيبا چراغ جلوي پرنوري دارد كه هنگام رانندگي در شب ديگر دردسر آفرين نيست. به علاوه زمان‌هاي ضروري در جلو و عقب تيبا مه شكن تجهيز شده است. مهم‌تر از همه اين كه تيبا داراي چراغ هشداردهنده عيب ياب موتور است. شيشه هاي برقي در تيبا نيز فقط مخصوص درهاي جلو است.

در گزارش بالا كه از تيم تحقيقاتي فروشگاه اينترنتي لوازم يدكي دولوكس كار بود، ديديم كه با توجه به شباهت بسيار زياد دو خودرو تيبا و پرايد ، در عين حال تفاوت هاي محسوسي نيز در آنها مشاهده ميشود كه بسيار چشمگير هستند. اميدواريم كه اين مطلب براي شما مفيد واقع شده باشد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۶ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۲۹:۱۰ ] [ رحيو نوروزي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی